ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

דה וינצ'י Alive

מאת: יעל הלפמן כהן

במרכז הירידים מוצגת בימים אלה תערוכת דה וינצ'י  Alive . התערוכה מאפשרת הצצה לפועלו של לאונרדו דה וינצ'י. טביעת עינו הביומימטית ניכרת בתערוכה ובכתביו.
 
בסוף ינואר נפתחה במרכז הירידים התערוכה דה וינצ'י  Alive, הסוקרת בהרחבה את פועלו של איש האשכולות הידוע כממציא, כאמן, כמהנדס, כאדריכל - ובהקשר שלנו כחלוץ הביומימיקרי.
התערוכה הנודדת עוסקת בפועלו של לאונרדו דה וינצ'י וכוללת חוויה רב חושית ותצוגה של
יצירות ומכונות שהמציא דה וינצ'י המוצגות בגודל אמתי. צוות ארגון הביומימיקרי הישראלי ביקר בתערוכה וזיהה את טביעת העין הביומימטית, המתבטאת באופן בו התבונן דה וינצ'י בטבע וחקר אותו.
דה וינצ'י ידוע כמי שהתבונן עמוקות בטבע ובגוף האדם. בתהליך החקר מיזג דה וינצ'י ראייה הנדסית ואמנותית. כך למשל ראה דה וינצ'י בכף הרגל של האדם יצירת מופת הנדסית וגם יצירת אומנות. דה וינצ'י הניח שברגע שנדע איך פועלים גוף האדם וכוחות הטבע, יהיה לנו בסיס למכונות שמחקות את דפוסי הטבע. לשם כך חקר וזיהה דפוסים חוזרים בטבע בהתנהגויות ובנסיבות שונות. כך למשל הבחין דה וינצ'י שחתך עץ נשאר קבוע בכל גובה של העץ, גם כאשר העץ מסתעף.
דה וינצ'י הקדיש שעות רבות ביום להתבוננות, להסתכלות, למחקר ולשרטוט של מעופפים שונים בטבע כמו דג מעופף, עטלף, שפירית ואחרים במטרה לפתח מכונה מעופפת. הוא העמיק בלימודי הזואולוגיה והאנטומיה של התעופה הטבעית אך דה וינצ'י לא הסתפק בהתבוננות ובאיסוף ידע. הוא טען כי הידע אינו מספיק ועלינו ליישמו.  כידוע, דה וינצ'י לא צלח במשימתו לפתח את המטוס הראשון, אך הוא הניח את היסודות לתחום הביומימיקרי, המחבר ידע זואולוגי והנדסי בצורה מתודולוגית.
לאור פועלו המתואר של דה וינצ'י והיותו מחלוצי הביומימיקרי נקרא היום אינדקס ביומימטי על שמו. אינדקס דה וינצ'י הוא מדד לגידול ולהתפתחות הדיסציפלינה הביומימטית, והוא מבוסס על מספר המאמרים, מענקי המחקר והפטנטים בתחום הביומימיקרי.להלן קישור לאינדקס.

מאז ומעולם התבונן האדם בטבע, אך דה וינצ'י חתר להשלים את תהליך הפיתוח הביומימטי  המתחיל בחקר אורגניזם ומסתיים בהעברה ליישום. היום אנחנו מבינים את הפוטנציאל הגדול הגלום בלמידה מהטבע. דה וינצ'י הבין זאת לפני מאות שנים כאשר אמר:
"האדם לא יוכל למצוא עצה טובה, פשוטה או ישירה יותר מהעצה של הטבע, כי בהמצאות הטבע אין דבר חסר ואין דבר מיותר".