ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

פרוביוטיקה סביבתית – מלחמת הטוב ברע

מאת: יעל הלפמן כהן

טכנולוגיה חדשנית וייחודית, המבוססת על חקר תהליכים ביולוגיים של חיידקים, מונעת זיהומים פתוגניים, ויוצרת סביבה בטוחה, חיונית ובריאה.

המונח "פרוביוטיקה" מזכיר לרובנו את "החיידקים הידידותיים" המוחדרים למוצרי מזון שונים במטרה להשיב את האיזון לגופנו. רעיון הפרוביוטיקה קיים מתחילת המאה ה- 19  והוא מבוסס על  "חוש המניין", לפיו תמיד תהיה כמות קבועה של חיידקים באזור מסוים, החולקים אותה סביבת חיים ומתרבים ומתים בהתאם לזמינות ולשפע של המשאבים בסביבה.

באופן טבעי, בכל אזור קיימות מושבות של חיידקים. מהם חיוניים ומהם שליליים ומזיקים. כל אלה חולקים את אותה סביבת חיים ונהנים מאותם משאבים. הוספת חיידקים חיוניים באופן מלאכותי גורמת להפרת האיזון ולהיעלמות הדרגתית של החיידקים השליליים, זאת משום שהחיידקים החיוניים משתמשים במשאבים הקיימים, על חשבון החיידקים האחרים. על פי עיקרון העיכוב התחרותי לחיידקים האחרים לא נשאר די מקום ודי מזון – ולכן הם נעלמים.

הפרוביוטיקה היא אחת התשובות ל"מעגל ההרס" שנקלע אליו המין האנושי במאבקו בחיידקים ועובשים.  השימוש הגובר ב"אנטי" ביוטיקה ובכימיקלים "אנטי" בקטריאליים הביא להתפתחות יצורים מיקרוביאליים עמידים יותר, המאלצים אותנו להשתמש במינונים גדלים והולכים  של אנטיביוטיקה ובחומרים כימיים חזקים יותר ויותר על מנת להשמידם.  

חברת Better Air, לקחה את רעיון הפרוביוטיקה צעד אחד קדימה ומציעה יישום שלו מחוץ לגבולות גופנו – פרוביוטיקה סביבתית. חיידקים ועובשים מסוימים הנמצאים בסביבתנו נחשבים שליליים. הם מהווים סכנה מהותית לבני אדם ולעיתים גורמים לתסמונת "הבניין החולה" , שורה של מאפייני תחלואה שונים, לרבות כאבי ראש, שיעול, גירוד, סחרחורות ועוד המיוחסים לשוהים במבנים אלה.

בתום עשר שנים של מחקר ופיתוח, חברת Better Air יחד עם צוות חוקרים מאוניברסיטת גנט (GHENT) שבבלגיה , יצרו את שיטת האיזון הפרוביוטית היחידה בעולם כיום.
יולי חורש, המשנה למנכ"ל החברה, מספר ש "אנו מנצלים את חוש המניין, יחד עם העובדה שלחיידקים אורך חיים קצר מאוד (ימים ספורים), ומחדירים את הפרוביוטיקה הסביבתית באופן קבוע ובתדירות קבועה על פי הצורך, ובכך משנים את האיזון האקולוגי והופכים את הסביבה לנקייה, בטוחה ומוגנת מחיידקים פתוגניים".  תהליך הטיפול בחיידקים בגישת הפרוביוטיקה הסביבתית מתואר בסרטון הבא:

הפתרון הינו מערכת המספקת שכבה של מיקרו-פלאורה פרוביוטית, המכסה אזורים קשים כמו צנרת של מזגנים הידועים כאזור מושבות של חיידקים ועובשים מסוכנים. הטיפול  מפחית ריח רע הנגרם מזיהומים בקטריאלים, שומר על האיזון ומעכב התפתחות מושבות מסוכנות. המערכת יושמה בהצלחה במערכות המיזוג של מגדלי עזריאלי ובאתרים נוספים, ובימים אלה יצא לשיווק מכשיר ביתי/משרדי קטן ונוח לשימוש אישי.


 













ההיבטים הביומימטים של מערכת זו קשורים לחיקוי תהליכים ביולוגיים של חיידקים דוגמת חוש המניין ועיקרון העיכוב התחרותי כבסיס לפעולת המערכת. המערכת אמנם משתמשת ברכיב מן החי, (החיידקים הידידותיים) לצורך פעילותה, אך מנגנון מיגור החיידקים הוא תוצר של חקר מיקרוביולוגי.  התוצאה היא העלמות הדרגתית וטבעית של חיידקים שליליים, ללא שימוש בחומרים או בטכנולוגיות המסכנות בני אדם ובעלי חיים.

מידע נוסף ניתן למצוא באתר החברה : www.better-air.com