ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

חתול בנעליים, צמיגים וערמונים או - לכל הרצות והרצים... Cat’s paw

מאת: שמעון בוגן


א. ריצה. 
אתלטים במקצועות הריצה שואפים לרוץ מהר יותר במאמץ קטן יותר. אחרי הרצון, הכישרון, האימונים והכושר הגורם הבא ברשימה הן הנעליים. יצרנים של נעלי ריצה אינם חוסכים בפיתוח ובניסוי של דגמים חדשים כדי לשפר את הישגי הרצים וכדי לבסס את המותג שלהם בשוק התחרותי.
אלה מתקנאים ביכולות הריצה המדהימות של כל אותם חתולי הבר, ואלה נענים ובוחנים מקרוב את המאפיינים האנטומיים והביומכניים של כפות רגלי הפומה, הצ'יטה, הלביאה וחתולי הבר.
המעצב הראשי של חברת פומה, ריי הוראצק, בחן פתרונות קיימים בטבע, ובנה סוליה עם כריות גומי בעלות מבנה מתרחב ומתכווץ במתכונת של כריות רגל חתול כדי להגביר את האחיזה בקרקע, בתוספת רכיב ייחודי של לולאה קשיחה בצורת הספרה 8 בקימור של הסוליה כדי לתת קפיציות יתר בניתור שבין צעד לצעד.
הדגם הביומימטי נקרא :Puma Mobium Elite


ב. בלימה.
יצרני מכוניות, רשויות ונהגים מחפשים דרכים יעילות לקצר את מרחק הבלימה של הרכב, בעיקר במצבים של בלימת חירום.
המפתחים והמהנדסים של יצרנית הצמיגים Continental פנו לפתרונות קיימים בטבע, ובחנו את יכולות הבלימה והעצירה המדהימות של החתולים במהלך ריצתם הכול-כך מהירה במרדף אחרי טרף. גם להם קסמה ההתרחבות האינסטינקטיבית של הכריות בכפות רגלי החתול והגדלת שטח המגע שלהם עם הקרקע בתהליך הבלימה.
הצמיג המיוחד שפותח ומורכב כיום במקור במכוניות מהירות מאד מן השורה הראשונה, כמו: מרצדס, ב.מ.וו., וולוו ואאודי, מיוצר בתהליך יציקה משולבת של שני סוגים של תרכובות גומי – קשה וקשיח, רך וגמיש – באזורים שונים של הצמיג, בדומה לכף רגל של חתול, לפי התפקוד הנדרש בכל אחד מקשת המצבים של הרכב. 
הדגם הביומימטי האמור נקרא ContiSportContact2 ודורותיו החדשים 3 ו 5 :
 
בזכות הבליטות והכריות שבמבנה הצמיג פועלים בזמן הבלימה כוחות ניצבים לצמיג, שגורמים לאזורים של הגומי הרך להתרחב לצדדים יותר מאשר בצמיג סטנדרטי. הודות להתרחבות הרגעית המתגלגלת נוצר שטח מגע גדול יותר בין הצמיג לכביש, נגרם חיכוך גדול יותר בין הגומי למשטח, וכתוצאה מתקצר מרחק הבלימה והעצירה. בדיוק כמו אצל החתול ובני משפחתו.

תוצאות ודירוג –