ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

כיצד הטבע אורז את מוצריו ?

מאת: יעל הלפמן כהן

Wikipearl היא טכנולוגיית אריזה חדשנית בהשראת הטבע, המאפשרת לארוז מוצרים ומשקאות בשכבה אכילה, עשויה מחומרים טבעיים, וללא פלסטיק.

אריזות תופסות נפח רב בסל הקניות שלנו ובהמשך בפח האשפה ובאתרי הפסולת. האריזות בטבע לעומת זאת מתפרקות ו.....אכילות. אם היינו יכולים לאכול את האריזות שלנו, הייתה בעיית האריזות נפתרת בדרך אלגנטית, יעילה, מזינה וטעימה... כמו בטבע. השאלה היא אם ניתן לייצר אריזות כמו בטבע.

את השאלה הזאת בדיוק שאל פרופ' דויד אדוארדס, ממציא בהשראת הטבע, מאוניברסיטת הארוורד. שיתוף פעולה שלו עם מעצב ועם ביולוג הובילו לגיבוש הרעיון התכנוני של האריזה האכילה. התגובות הנלהבות ושותפים פוטנציאלים הביאו להקמת חברת ההזנק Wikifood ולגיוס הון מקרנות הון סיכון מובילות בארה"ב.

מקור ההשראה לפיתוח, אם כן, הן אריזות בטבע הבאות לידי ביטוי במגוון צורות ומקומות. קליפת הענב למשל היא אריזה שאינה רק מגנה מפני אובדן נוזלים וכניסת מזהמים, אלא גם מספקת חומרי הזנה ייחודיים. זהו תכנון רב תפקודי במיטבו. 

הטכנולוגיה מוגנת הפטנט שפותחה, WikiPearl, היא אריזה מהפכנית  למזון ומשקאות, נטולת פלסטיק, ועשויה מרכיבים טבעיים אכילים, מזינים, ומתכלים. האריזה עשויה מג'ל אלקטרוסטטי המבוסס על אינטראקציות בין רכיבי מזון טבעיים , יונים מזינים ורב סוכרים. מבנה זה אטום יותר בפני מים וחמצן יחסית לחלופות אחרות. האריזה האנלוגית לקליפת הפרי מותאמת למגוון משקאות ומוצרי מזון.

                               גלידת תות. תמונה באדיבות Wikipearl

יתרונות האריזה החדשנית ברורים: אריזה נישאת, ידידותית לסביבה, מספקת ערכים תזונתיים, יוצרת טעמים ייחודיים ומספקת חווית אכילה אחרת. בין היישומים אריזה לגלידה השומרת על קור לאורך זמן ארוך יותר מאריזות רגילות ויוגורט הנאכל עם אריזתו, ללא צורך בכפית, ברחיצת כלים, בהליכה לפח או לתחנת המחזור הקרובה.

הטכנולוגיה כבר זכתה בפרסי חדשנות וזוהתה על ידי מגזין הניו יורק טיימס כאחת מ- 32 ההמצאות שישנו את המחר. ללא ספק מדובר במהפכה אמיתית בדרך בה אנו אורזים כיום את מוצרינו.  בתאבון !