ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ציפורים מחשבות מסלול מחדש לפני רמזור סגול

מאת: שמעון בוגן

ידוע שהראייה של בני האדם ושל בעלי חיים עיליים מוגבלת יחסית. תציצו, למשל, בתצוגה הפרחונית המרהיבה שרואה כל דבורה מצויה, כל חיפושית פשוטה וכל זבוב בזוי - אבל אף פעם לא נראית לעינינו.
הפרחים מאותתים מרחוק לחרקים מאביקים, ומכוונים אותם למרכזי האבקה והצוף באמצעות סימון בולט של מסלולים ומוקדים, ע"י החזרה או בליעה בררניות של קרני אור אולטרה סגול (UV). תבניות ומתווים שנראים רק ב UV נפוצים בתקשורת בין אורגניזמים בטבע. לא פלא, אפוא, שגם אצל העכבישים טווי הרשתות התפתחה במהלך האבולוציה טקטיקה זהה, לשם משיכה ולכידה של חרקי טרף. (קישור).

אמצעי האיתות וההכוונה בין העכבישים לבין הטרף נראים לנו כקישוטים (web decorations) לא משמעותיים בגלל כישורי הראייה המוגבלים שלנו, ואילו עבור העכבישים הם מהווים אמצעי חיוני להשגת מזון. התוספות המעובות, רדיאליות או ספיראליות, בנויות מקורי משי המחזירים קרינת  UV ומושכים חרקים, בעוד שהרשת העיקרית טוויה מקורי משי אפלים ובלתי נראים לעין החרק השאנן.


התכונה העכבישית הזו התפתחה לשכלול מופלא, כאמצעי משולב למשיכת חרקים למאכל וגם  להסתתרות מטורפים כמו צרעות. העכביש טווה "קישוט" – Stabilimentum – שמתחזה להיות פרש של ציפור, כזה שטורפים פוטנציאליים לא מוצאים בו עניין אבל חרקי טרף נמשכים אליו כמו אל מגנט. בעבודת מחקר שהתפרסמה  ב- NATURE הרחיקו החוקרים לכת ומדדו את המופע הספקטראלי המלא של ההסוואה. העכביש לא אכזב, וסיפק את הסחורה בצורת קורים שמחזירים את  אור השמש שכוללת קרינת אור אולטרה סגול, בחיקוי מדויק של המופע הספקטראלי של הפרש (dropping) כפי שהוא נראה לעיני החרקים בסביבה.


אבל לא רק אצל החרקים. גם אצל הציפורים התפתחה במהלך האבולוציה הראייה בתחום ה UV. תכונה זו מאפשרת לציפורים להבחין כהרף עין בטרף על הקרקע או באוויר, הודות לניגודיות הגבוהה שמתקבלת בתחום זה בין מראה הטרף לבין הרקע הסובב. כתוצאה משנית נלווית נשמרות ללא הרס הרשתות שטווים עכבישים בתוך שיחים ועצים ומחזירות קרינת UV, גם כשציפורים מעופפות סמוך מאד להן. תנועת הציפורים אינה מסכנת את הקורים ואינה מסכלת את השקעת המשאבים של העכבישים החרוצים. – כפי שאפשר לראות בקישור . מדעני חברת Arnold Glas ומהנדסיה אימצו, התאימו והטמיעו את התכונה שלעיל בבואם להציע הגנה על מאות מיליוני (!) ציפורים, שמקפחות את חייהן כל שנה בהתנגשויות במהירות גבוהה ובהתרסקויות אל חלונות זכוכית גדולים במגדלים מודרניים בכל העולם. החלונות השקופים הרגילים משקפים לציפורים את השמיים, העננים והעצים הרחוקים, ומדמים להן סביבה ראויה למעוף, או שהם משקפים להן את עצמן, כמתחרה על טריטוריה, שראוי לתקוף אותו בעוצמה רבה.

בחלונות שמתחשבים בציפורים, יש רשת צפופה, העשויה תבנית של סיבים מיוחדים, שמחזירים קרני שמש בתחום UV, והיא משולבת בתוך משטחי הזכוכית השקופה שמציעה החברה. הסיבים אינם נראים לעין הדיירים, אבל לציפורים הם משמשים רמזור מציל חיים, וגורמים להן לשנות את מסלולן תוך כדי מעוף. התוצאות מדברות בעד עצמן, אחרי שבאתר מסוים נמדדה ירידה של 75% בתאונות התרסקות של ציפורים. קישור: ORNILUX  , מוצר בהשראת הטבע.
חברת CollidEscape מציעה טכנולוגיה שונה בגישה דומה בחלקה, ע"י ציפוי חיצוני, שלטענתם הוריד התרסקויות ב 98%.

המאמץ החברתי והממסדי לטובת ההגנה על שלום הציפורים במעופן בסביבה עוינת זכה להכרה מקסימלית בפרוטוקול SSpc55 LEED של המועצה האמריקאית לבנייה ירוקה – USGBC, שמאפשר לצבור נקודת זכות אחת בדרוג הכללי של תכנון בנין מקיים, ידידותי לסביבה. (הניקוד קשור לתקנות והיתרים)- קישור.
ראוי לשבחים ולחיקוי  גם המהלך שנקט אגף התכנון בסן פרנסיסקו, העיר והמחוז, בפרסמו תקנים רלבנטיים בנושא,  בהמשך וכתוצאה למחקר בן 30 שנה - Standards for Bird-Safe Buildings    


מקור: חיבור מקורי.