ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ניווט בהשראת עטלפים

מאת: דפנה חיים-לנגפורד

משימות יום יומיות כמציאת מזון, הימנעות ממכשולים והגעה אל הקרובים לנו יכולות להפוך לאתגרים ענקיים אם ננסה לבצען בחושך. מספר מיני עטלפים לעומת זאת, מבצעים מטלות אלה ואף מורכבות מהן כדרך שבשגרה, על אף העובדה שהם מבצעים אותם לפעמים בחושך מוחלט.

עטלפים מסוגלים לנווט את דרכם באמצעות טכניקה שנקראת אקולוקציה, התמצאות באמצעות קול, גם במיני עטלפים שיכולים להגיע למהירות של 40 קמ"ש. אקולוקציה הוא למעשה סונר ביולוגי: בעל החיים משדר אותות קוליים בקצב של 20-200 אותות בשנייה, ובאמצעות חישוב זמן החזר הקול מעצמים שונים, מסוגל בעל החיים ליצור לעצמו תמונה מרחבית של הסביבה.
Underwood Ben מקליפורניה, הוא האדם היחיד המוכר שמסוגל גם הוא, באופן יוצא דופן, למצוא את דרכו באמצעות אקולוקציה: לרכב על אופניים, לשחק כדורסל ולבצע מגוון פעילויות מורכבות נוספות כפי שניתן לראות בסרט הבא:

עד שמדענים יפצחו את הדרך ללמד כבדי ראיה אחרים להתמצא באמצעות אקולוקציה, פותח בבריטניה, בהשראת המנגנון שנחקר בעטלפים, מקל נחיה לעיוורים מבוסס על אותות קוליים. בשנת 2002 החל מחקר רב מרכזי עם דגם של מקל נחייה לעיוורים מבוסס אקולוקציה. המקל פותח על ידי חברה בריטית ונוסה על ידי עיוורים וכבדי ראיה באנגליה, אוסטרליה, ארה"ב ועוד.
המקל משדר אותות קוליים, מחשב את זמן החזר האות, ובאמצעות כפתורי רטט על הידית מתריע מפני מכשולים הנמצאים כ 2-4 מטר בכיוון התנועה ובגובה של 1.6 מטר, על מנת להתריע מפני עצמים המצויים בגובה הראש.  
בשנת 2012 השיקה החברה המפתחת, Sound Foresight Technology Ltd, את המוצר הראשון שלה, ה- UltraCane ומיד לאחר מכן, החברה פיתחה והשיקה את ה- UltraBike. ה- UltraBike הוא תושבת, המולבשת על כידון האופניים ומתריעה מפני מכשולים הנמצאים כ -8 מטר עם כיוון הנסיעה וכ- 5 מעלות לכל צד. בשלב זה, התושבת לא מאפשרת רכיבה עצמאית לגמרי של כבד הראיה, אלא רק כחלק מקבוצת רכיבה של רואים ועיוורים יחד.