ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

בית חכם – לא מה שחשבנו...

מאת: זיו כהני

כולם מדברים היום על "בית חכם" - שהכול בו אלקטרוני וחשמלי. הטבע מציע בית חכם קצת אחר...

מזמן ידוע, שאחד הדברים המדהימים בטבע היא היכולת להתאים את מה שצריך ולשנותו כדי לשרוד בתנאי הסביבה.
מחקר חדש שבוצע בבית הספר לאדריכלות של Pontifical Catholic University of Puerto Rico, על מבנים "מסתגלי מזג-אוויר" מתבסס על היכולת של מינים בטבע, כמו דבורים ומקקים, להבין את ה"רמזים" של הסביבה. המחקר מנסה להגדיר מבנה קל משקל, שמסוגל לחזות את תנאי מזג האוויר ויכול לשנות את הצורה של עצמו: נפח, צורה וכדו', כדי ליצור תנאי שהייה מותאמים.
מטרת המחקר לאפיין דגם של מבנה, היכול להימתח ולהתכווץ כדי להתאים את נפחו לטמפרטורה וללחות שהוא מרגיש בסביבתו.  הטמפרטורה והלחות ידועות כשני הגורמים המייצגים ביותר לחיזוי מזג אוויר. באזורים טרופיים למשל, לפני ירידת גשם צונחת הטמפרטורה והלחות עולה.
אחרי מחקר מעמיק שהעלה מהם המנגנונים שמהווים את הסנסורים, נעשה מחקר נוסף כדי למצוא מהם החומרים שיכולים "להרגיש" את הסביבה ולשנות את צורתם בהתאם. ניסויים שנעשו עם מתכות שונות הציגו תוצאות מוצלחות בהשגת שינוי בגודל כתוצאה משינוי בטמפרטורה. 
 
                            Authorship belongs to Glorimar Irizarry Delgado   

ידוע לכל כי חומרים מתרחבים כאשר חם ומתכווצים כאשר קר. אחד הרעיונות המהפכניים היה למעשה יצירת מבנה, שכאשר "ירגיש" שעומד לרדת גשם, יגדיל את נפחו, וכך יספק הגנה רחבה יותר ("מטריה גדולה יותר") מפני הגשם. הרעיון הזה, לכן, עומד בסתירה למה שאנחנו יודעים, כי הרי ככל שיותר חם, יש פחות סיכוי לגשם.
לצורך כך נעשו ניסיונות במתכות שונות, כולל כאלה שמשמשות בדרך כלל במכשור רפואי מתקדם. ניסויים נוספים נעשו סביב יכולות של עצים מסוגים שונים להתכווץ ולהתרחב כתלות ברטיבות שהם סופגים. שילוב  תכונות מתכות ועצים ועדכונים בהן, הם על פי החוקרים המפתח ליצירת אותו מבנה חכם.
הרעיון סביב מבנה כזה יכול כמובן לשמש בהמון מבנים סביבתיים, בעיקר באזורים בהם מתקיימים שינויים תכופים וקיצוניים במזג האוויר.

מקור הידיעה