ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אומן התחפושות בשירות המדע

מאת: עדי וייס
 
האם קיים ''חומר מושלם'', שמסוגל להסוות משטחים שלמים על פי הזמנה? האם אנחנו קרובים להמצאת הצוללת הבלתי נראית הראשונה?
קבוצת חוקרים מאוניברסיטתRice  בשיתוף עם אוניברסיטת Maryland, החליטה לקחת על עצמה את האתגר ולהנדס חומר שמסוגל לעשות בדיוק את זה. איך? פשוט. הם פנו למומחי ההסוואה הגדולים של הטבע - סדרת הדיונונים.
הדיונון, כרכיכה השייכת למחלקת הראש רגליים (סילוניים), נמנה על חסרי החוליות שלהם מבנים משוכללים  במיוחד - עיניהם של דיונונים ותמנונים התפתחו במקביל וללא קשר לעיניים של חולייתני יבשה, ובכל זאת, הן יעילות כמעט באותה מידה. הדיונון וקרובי משפחתו מסתמכים על שלל תכונות כדי לשרוד מתחת למים, ביניהן יכולות מרשימות של תמרון ותאוצה ממהירות אפס, מסכי דיו ואפילו מקור עם ארס!


                                          תמונה מאת CC 4, Atsme 
 
אבל כל אלה גם יחד לא משתווים ליכולות הסוואת העל שלהם. לראש רגליים יש בעור חלבוני אופסין (opsin) הדומים לאלה שיש לנו בעין. העור עצמו בנוי שכבה פנימית של תאים כרומטופוריים (תאי צבע בצבעי היסוד), המפיקים צבע בהתרחבות ומעלימים אותו בהתכווצות. הסינרגיה המושלמת ביניהם מאפשרת לדיונון לשנות את הצבעים על פני השטח של גופו בתוך שניות בהתאם לדפוסי סביבתו. בליגת משני הצבע, בהשוואה אליו, הזיקית תצטרך להסתפק בפרס תנחומים.
באוניברסיטת Rice עובדים כבר משנת 2010 על חומרים פורצי דרך, בהשראת מחלקת הראש-רגליים. הטכנולוגיה החדשה משתמשת בסידור מיוחד של ננו-חלקיקי אלומיניום ליצירת קשת גווני אדום, כחול וירוק ברמה של מסכי LCD. לעומת חלקיקים בעלי צבע, מערכי הסידור האלה לא דוהים בחשיפה מתמשכת לאור, וצבעם חד וברור. החוקרים מקווים לשכלל טכנולוגיה זו ליצירת חומרים שיוכלו ''לחוש'', דרך פיזור האור, את דוגמת הסביבה ולשנות את צבעם בשניות לכדי העתק שלה. לטכנולוגיה מרהיבה כזו יש יישומים אפשריים רבים; בין היתר בתחומי ארכיטקטורה, צבא, רפואה ואחרים.


 סרטון הסבר של קבוצת המדענים שחוקרת את עור הדיונון בהקשר ביומימטי

הסבר של ה- BBC וניסוי כיצד דיונון ישתלב בסלון עם דוגמאות שונות?